اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین

ادامه پستِ فقيه‌ معصوم‌ نيست‌ و رأيش‌ ابدي‌ نيست‌.
| ادامه مطلب...

 ادامه پستِ فقيه‌ معصوم‌ نيست‌ و رأيش‌ ابدي‌ نيست‌.

. . . . . . . .ما بسياري‌ از الفاظي‌ داريم‌ كه‌ در اصطلاح‌ از معني‌ لغوي‌ عدول‌كرده‌ واستعمالش‌ در غير معني‌ اصطلاحي‌، مُحَرَّم‌ است‌ همچون‌ لفظ‌ «أميرالمومنين‌» كه‌ از جهت‌ لغت‌ مي‌توان‌ به‌ هر كس‌ كه‌ بر مومنين‌ امارت‌ داشته‌ باشد اميرالمومنين‌ گفت‌، اما اصطلاحاً (اصطلاحي‌ كه‌ بنياد گذارنده‌اش‌ خود رسول‌ الله‌ است‌) به‌ هيچ‌ يك‌ از أئمّۀ طاهرين‌ حتَّي‌ بر حضرت‌ بقيّة‌ الله‌ تعالي‌ في‌ الارضين‌ استعمال‌ اين‌ كلمه‌ حرام‌ است‌. و فقط‌ از ألقاب‌ خاصّۀ «علي‌ بن‌ أبيطالب‌» است‌ عليه‌ أفضل‌ الصلوة‌ و السّلام‌. و همچون‌ لفظ‌ بَقيَّةُ اللهِ، و المَهْدِيّ، و صاحب‌ الزَّمان‌ كه‌ لغةً استعمالشان‌ براي‌ أفراد متّصف‌ به‌ اين‌ أوصاف‌ بلامانع‌ است‌ اما در اصطلاح‌ اماميّه‌ و شيعه‌اي‌ كه‌ مذهبش‌ را از إمامان‌ أخذ كرده‌ است‌ جايز نيست‌.

در مجلّدات‌ «امام‌ شناسي‌» بالاخصّ در مجلّد اوّل‌ مقداري‌ و در مجلد چهاردهم‌ به‌ طور تفصيل‌ در اين‌ موضوع‌ بحث‌ شده‌ است‌.

ما خداي‌ ناكرده‌ نبايد حقايق‌ را فداي‌ أهواء و آراء شخصيّه‌ بنمائيم‌ و گرنه‌ مفت‌ باخته‌ايم‌ . . . . . .

. . . . . .



:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: قول فقیه ابدی نیست, امام, فقط به امام معصوم امام میگیم, خمینی ره, بنیادگذار انقلاب و جمهوری اسلامی ایران آیت الله خمینی ره, دهه فجر, انقلاب اسلامی, ایران, آیت الله خامنه ای مد ظلّه, ,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : شنبه 14 بهمن 1391
زمان : 2:9
فقيه‌ معصوم‌ نيست‌ و رأيش‌ ابدي‌ نيست‌
| ادامه مطلب...

 از کتاب گرانقدر امام شناسی ج18 به قلم:علامه فقید، نادره دوران و فرید عصر آیت الله العظمی عارفا بالله و بامرالله شیخ الطائفتین حاج سیّد محمّد حسین حسینی طهرانی افاضنا الله من برکات تربته.

فقيه‌ معصوم‌ نيست‌ و رأيش‌ ابدي‌ نيست‌

در منطق‌ شيعه‌، همۀ فقهاي‌ عِظام‌ و مجتهدين‌ فِخام‌ جائز الخطا هستند. هر كس


ص 220

باشد خواه‌ سيّد مرتضي‌ و شيخ‌ مفيد، خواه‌ شيخ‌ طوسي‌ و علاّمۀ حلّي‌، خواه‌ سيّدبن‌ طاووس‌ و سيّد بحر العلوم‌.

و چون‌ جائز الخطا مي‌باشند، حجيّت‌ كلامشان‌ انحصار به‌ زمان‌ حياتشان‌ دارد. مجتهد گرچه‌ به‌ اقرار جميع‌ حاضران‌ و غائبان‌ برفراز قلّۀ علم‌ و تحقيق‌ و حكمت‌ نشسته‌ باشد، به‌ مجرّد موت‌ گفتارش‌ از حجيّت‌ ساقط‌ مي‌شود، و تقليد مردم‌ از وي‌ قطع‌ مي‌گردد. چرا چون‌ جائزالخطا مي‌باشد. شايد اين‌ كلامش‌ خطا باشد وليكن‌ همين‌ كلمۀ خطا در زمان‌ حياتش‌ براي‌ مردم‌ حجّت‌ است‌ چون‌ امام‌ معصوم‌ وي‌ را در زمان‌ حيات‌ حجّت‌ قرار داده‌ است‌. ولي‌ به‌ مجرّد مرگ‌ ديگر نيابتي‌ از جانب‌ امام‌ ندارد، گفتارش‌ هم‌ به‌ دنبال‌ حياتش‌ از بين‌ مي‌رود.

 

اما امام‌ معصوم‌ چنين‌ نيست‌. وي‌ كلامش‌ عين‌ حقّ است‌، متن‌ واقع‌ است‌. لهذا با مرگش‌، كلامش‌ زنده‌ است‌ و حجيّت‌ دارد، مانند آيات‌ قرآن‌ كه‌ به‌ جهت‌ عصمت‌ هميشه‌ زنده‌اند.

گفتار پيغمبر و امام‌ چه‌ زنده‌ باشند و چه‌ بميرند، زنده‌ است‌ و حجّت‌ است‌. كلام‌ امام‌ زمان‌ چه‌ حاضر باشد يا غائب‌، زنده‌ است‌ و حجّت‌ است‌.

امّا گفتار و رأي‌ و امر و فتواي‌ آية‌ الله‌ خميني‌ قدس سره اين‌ طور نيست‌. . . . . 

. . . . . 

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: قول فقیه ابدی نیست, امام, فقط به امام معصوم امام میگیم, خمینی ره, بنیادگذار انقلاب و جمهوری اسلامی ایران آیت الله خمینی ره, دهه فجر, انقلاب اسلامی, ایران, آیت الله خامنه ای مد ظلّه, ,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : شنبه 14 بهمن 1391
زمان : 1:57
در عرف‌ شيعه‌ به‌ غيرمعصوم‌، امام‌ نمي‌گويند. 2
| ادامه مطلب...

 ادامه پست قبلی:

از کتاب گرانقدر امام شناسی ج18 ص215 تا 220 نوشته علامه فقید، نادره دوران و فرید عصر آیت الله العظمی عارفا بالله و بامرالله شیخ الطائفتین حاج سیّد محمّد حسین حسینی طهرانی افاضنا الله من برکات تربته.

 

 

نيرنگ‌ مصريان‌ در دادن‌ لقب‌ امام‌ به‌ كاشف‌ الغطاء

 

. . . . .  ورود او را به‌ مصر با كوشش‌ هرچه‌ تمامتر در رسانه‌ها و راديوها و روزنامه‌ها و مجلاّت‌ به‌ نام‌ «امام‌ كاشِف‌ الغِطاء» به‌ گوش‌ اهل‌ مصر و ساير كشورها و جهانيان‌ رسانيدند و از او نهايت‌ تجليل‌ و تكريم‌ را به‌ عمل‌ آوردند.

وي‌ هم‌ غافل‌ از اين‌ نيرنگ‌ كه‌ مقصود علماي‌ مصري‌، عنوان‌ امام‌ به‌ معني‌ مطلق‌ پيشوا نيست‌ كه‌ خودشان‌ غالباً در برابر اكابرشان‌ به‌ كار مي‌برند، بلكه‌ مي‌خواهند عنوان‌ اماميّه‌ و امامت‌ را در ايشان‌ بشكنند و خرد نمايند. سال‌ بعد - يا دفعۀ بعد- كه‌ آن‌ سمينار در مصر تشكيل‌ يافت‌، مصريان‌ يكي‌ از عالم‌ نمايان‌ نجف‌ اشرف‌ را كه‌ به‌ ارتباط‌ با دستگاه‌ كم‌ و بيش‌ مشهور و مردي‌ اهل‌ دنيا بود و از دروغ‌ گفتن‌ هم‌ دريغ‌ نداشت‌ ولي‌ داراي‌ اطّلاعات‌ نسبةً خوب‌، و اهل‌ محاوره‌ و خوش‌ زبان‌ و از عجم‌ بود، به‌ عنوان‌ عالم‌ شيعه‌ دعوت‌ كردند. او هم‌ به‌ سمت‌ مصر عزيمت‌ كرد و باز هم‌ در اين‌ بار به‌ مانند كاشِف‌ الغِطاء او را به‌ «امام‌» ملقّب‌ نمودند و در تجليل‌ و تكريم‌ او با لفظ‌ امام‌ دريغ‌ ننمودند تا مجالس‌ و محافلشان‌ خاتمه‌ يافت‌.

و به‌ همه‌ نشان‌ دادند كه‌: اين‌ مرد كه‌ بهرۀ عالي‌ از علم‌ و عمل‌ و تقوي‌ ندارد امام‌ شيعه‌ است‌. بنابراين‌ امامان‌ شيعه‌ كه‌ در تواريخ‌ ذكرشان‌ آمده‌ است‌، و جميع‌ شيعيان‌ به‌ عنوان‌ مقتداي‌ معصوم‌ از آنها تبعيّت‌ مي‌نمايند از كجا كه‌ مثل‌ اين‌ امامان‌ نباشند؟! غاية‌ الامر بواسطۀ بُعْدِ تاريخ‌، صبغۀ طهارت‌ و نزاهت‌ و عصمت‌ به‌ خود گرفته‌اند. و به‌ عبارت‌ عامي‌: آب‌ نديده‌اند ولي‌ شناگر قابلي‌ بوده‌اند. . . . 

. . . . .

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: امام, فقط به امام معصوم امام میگیم, خمینی ره, بنیادگذار انقلاب و جمهوری اسلامی ایران آیت الله خمینی ره, دهه فجر, انقلاب اسلامی, ایران, آیت الله خامنه ای مد ظلّه, ,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : شنبه 14 بهمن 1391
زمان : 1:45
در عرف‌ شيعه‌ به‌ غيرمعصوم‌، امام‌ نمي‌گويند. 1
| ادامه مطلب...

به نظر علامه حاج سیّد محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه توجّه فرمائید، مسئله مهم و دقیقی است:  

در عرف‌ شيعه‌ به‌ غيرمعصوم‌، امام‌ نمي‌گويند

باري‌ لفظ‌ امام‌ و اماميّه‌ در عرف‌ شيعه‌ خصوص‌ معني‌ معهود و معروف‌ است‌، نه‌ مطلق‌ معني‌ پيشوا و رئيس‌ و گرنه‌ إطلاق‌ اماميّه‌ بر شيعۀ دوازده‌ امامي‌ معني‌ نداشت‌. هر گروهي‌ كه‌ از مقتداي‌ خويشتن‌ پيروي‌ مي‌كند لازم‌ و حتم‌ است‌ كه‌ به‌ آنها اماميّه‌ گويند مانند حَنْبَلي‌ها و حَنَفي‌ها و وهَّابيها. زيرا آنها نيز داراي‌ امام‌ و پيشوا هستند. و چون‌ مقتدايشان‌ أبوحنيفه‌، يا احمد بن‌ حَنْبل‌، يَا محمّد بن‌ عبدالوهاب‌ مي‌باشد بايد به‌ ايشان‌ هم‌ اماميّه‌ گويند وإطلاق‌ اين‌ لفظ‌ بر آنان‌ درست‌ بوده‌ باشد، در حالي‌ كه‌ چنين‌ نيست‌.

اطلاق‌ اماميّه‌ به‌ خصوص‌ قائلين‌ به‌ ولايت‌ و امارت‌ دوازده‌ نفر امام‌ معصوم‌ مي‌باشد 

. . . . . 



:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: امام, فقط به امام معصوم امام میگیم, خمینی ره, بنیادگذار انقلاب و جمهوری اسلامی ایران آیت الله خمینی ره, دهه فجر, انقلاب اسلامی, ایران, آیت الله خامنه ای مد ظلّه, ,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : شنبه 14 بهمن 1391
زمان : 1:57
صیغه یا بهشت پنهان
| ادامه مطلب...

  صیغه یا بهشت پنهان

 امام صادق(عليه السلام)فرمودند: «اگر 

با اين عمل (ازدواج موقت) قصد قربت كند و ... كلمه اي با آن زن صحبت نمي نمايد، مگر 

آنكه خداوند به عدد هر كلمه حسنه اي براي او قرار مي دهد و دستي به طرف زن دراز نمي¬نمايد مگر 

اينكه خداوند براي او حسنه اي قرار مي دهد و وقتي به او نزديك شود، خداوند گناهي از او مي آمرزد، و

وقتي غسل مي كند، خداوند به عدد هر مويي از بدن او كه آب بر آن جريان پيدا مي كند، از او گناه مي 

بخشد. (با تعجب) پرسيد: به عدد هرمو؟ حضرت فرمودند: (آري) به عدد هر مو (خداوند گناهي از او ميبخشد).»

 اميرالمومنين علي(عليه السلام)كه فرمودند: «اگر عمر از ازدواج موقت جلوگيري نمي كرد، 

به¬جز شخص شقي و بد ¬سرشت كسي زنا نمي¬كرد.»  روزي عمر بالاي منبر رفت و گفت: 

به درستي كه خدا ورسولش براي شما دو نوع متعه را حلال كرده اند؛ متعه حج و متعه زنان، ولي من آن دو را بر شما حرام مي كنم وكسي كه مرتكب شود، او را سنگسار مي نمايم؛ پس ما شهادت عمر را بر حلال بودن متعه قبول مي كنيم؛ ليكن حرام كردنش را خير. به گواهي تاريخ و به اتفاق همه علماي شيعه و سني، اولين كسي كه متعه و ازدواج موقت را منع كرد و به خلاف خدا و پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) در اين مورد دستور داد؛ حتي براي مرتكب شونده حد قرار داد عمر بن الخطاب بود.

. . . . . .



:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: صیغه, متعه, عقد موقت, اهل سنت و متعه, ازدواج موقت, صیغه موقت, ازدواج غیر دائم, استمتاع, اسلام, شیعه, قرآن و عقد موقت, صیغه و روایات,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : جمعه 13 بهمن 1391
زمان : 23:2
حیوانات از این کارها نمیکنن، ما چرا بکنیم؟


 

 

 

 سلام دوستان منطقی من

 

من خروسی رو ندیدم که شاهپرهای دمش رو بکنه و خودشو شبیه مرغها بکنه 

من طاووس نری رو ندیدم که پرهای رنگارنگ و قشنگ خودش رو بکنه و یا سفیدشون بکنه و هیچوقت دمش رو باز نکنه تا شبیه طاووسهای ماده بشه.

من ندیدم گنجشک نر زیر نوکشو که سیاهه به رنگ جاهای دیگه بدنش دربیاره و بگه این به بهداشت کمک میکنه!!

مثال کافیه 

ولی خیلی از مردها رو می بینم که ریشهاشونو به هزار بهانه بنی اسرائیلی میتراشن و خودشونو شبیه زنان میکنن .

تشبه مردان به زنان و بالعکس در اسلام حرام است و در حکم عوض کردن فطرت الهی است و مورد خشم خدایی که همه هستی ما از اوست و خوشنودی شیطانی که دشمن آشکار ماست میباشد.

ویه توضیح در باره احکام و شرع و عقل بدم:

نمیتوان تمام دلایل عقلیِ تشریع حکمی را از سوی شارع مقدس پیدا کرد و سپس گفت پس اگر مثلا ریش پورفوسوری باعث تشبه به زن نباشد مشکلی ندارد و مجاز است!

شما با عقلتان نمیتوانید تعداد رکعات نمازها را استنتاج کنید.

ولی بیشتر یا کمتر از رکعاتی که دستور رسیده نمیخونید. چون میدونید باعث بطلان نماز است.

در مورد  ریش و حجاب و .... نیز باید بهمین منوال تبعیت کرد نه اینکه مث یهودی ها( که بخشی از آیات و احکام را که منطبق با امیالشان بود قبول میکردند و بقیه را که با افکار و امیال باطلشان جور نبود تحریف میکردند و قبول نمیکردند و زیر بار نمرفتند.) باشیم.

ولی این مطلب به معنی تعطیل کردن عقل در دین نیست، بلکه تا جایی که ممکن است باید دینمان را با دلیل و برهان و عقل و منطق بشناسیم و اسلام رو با عقلمان و نه کور کورانه و فقط بخاطر اسلام داشتن پدر و مادرمان بشناسیم و قبول کنیم ولی در جایی که با عقل راه بجایی نمیبریم ( مثل بحث معاد جسمانی که ابو علی سینا دلیل عقلی برایش پیدا نمیکرد ولی میگفت چون قرآن گفته من اعتقاد به آن دارم.) تسلیم محض احکام باشیم.

و قضیه دفع خطر احتمالی را از نظر دور نداریم ( اگر دیوانه ای به شما بگه از این کوچه نرو سگ هار توشه شما نمیرید پیش خودتون میگید درسته دیوونه است ولی اومدیم و راست گفت اگه از این کوچه نرم به صلاحمه .)

و در آخر اینکه : این دنیا نهایتا 70-80-170 ساله ولی سرای آخرت ابدیته هیچ آدم عاقلی ابدیتش رو برای 170 سال یا 200 سال خراب نمیکنه .

خیر پیش.

حتما نظر بدید



:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، دل نوشته و خودمانی، ،
:: برچسب‌ها: عقل در دین, ریش تراشی, محاسن, حکم ریش در اسلام, ریش, عاقل, عناد, تعصب, فقه, فقیه, حکم ریش, تراشیدن,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : جمعه 13 بهمن 1391
زمان : 19:8
قوّامون یا قوّادون؟؟؟!!! کدومش؟


 به نظر شما خانمهای بدحجابی که تو خیابونها با لباسهای چسبان و رنگ البسه ای که از دور هوار میزنه منو نگاه کن، به من توجه کن،منو ببین، منم هستم . . . . .
مال کین؟

همه مگه زن و دختر همان مردمی که تو همون شهر زندگی میکنن نیستن؟

چه اتفاقی برای غیرت و شرف و عزت این مردم اومده که زن و دخترهاشون این ریختی میان بیرون؟

بعد شم اگه جوانی که در اثر عدم ازدواج امیالش منتظر یه تلنگره خانومه رو یه بلا و تجاوزی سرش بیاره پدرش رو در میارن.

مردی که بی غیرت باشه و بی تفاوت باشه نسبت به طرز پوشش و گفتار و رفتار و ارتباطات نوامیسش ، بوی بهشت رو نخواهد شنید( بوی بهشت از  500 سال راه بمشام میرسد.)

اختیار زنان و دختران دست شوهران و پدرانشان است.

الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما انفقوا من اموالهم.آیه 34سوره نساء


:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، دل نوشته و خودمانی، ،
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : جمعه 13 بهمن 1391
زمان : 19:3
علائم آخر الزمان
| ادامه مطلب...

 سلام 

ظهور امام زمان عج و نزدیکتر شدن آن علایمی دارد که به بعضیهاش اشاره میشه .

 

روایت اول:

حذیفه گوید دیدم رسول خداپرده کعبه را گرفته و به شدت گریه می کند.عرض کردم یارسول الله !چه چیزی شما را به گریه دراورده .عرض کرد،ای حذیفه دنیا از بین رفته یا مثل تو اینکه تو در دنیا نبودی.عرض کردم یا رسول الله پدر ومادرم به فدایت آیا علائمی است که دال بر وقوع چنین وضعی در دنیا باشد؟ فرمودند :اری ای حذیفه !مطالبی را که می گویم به قلبت بسپار و با چشمت ببین وبا انگشتت بشمار :(انگاه جضرت علائم آخرالزمان را بیان می کند)

وقتی که امت من نماز را ضایع می کنند ،

از شهوت پیروی می کنند،

خیانت در میان آنها زیاد می شود،

وامانت وامانت داری کم می شود،

ومشروبات الکلی بنوشند،

وامنیت از راههای زمینی و هوایی برداشته شود،

و مردم همدیگر را سب و لعن کنند ،

وخانواده ها در دامن فساد سقوط کنند (مانند بی حجابی،رقاصی،قمار و...)،

افراد جامعه نسبت به هم بدبین شوند ،

. . . . . . . 

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: علائم آخرالزمان, امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف, انتظار, موعود, آخرالزمان, ظهور,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : جمعه 13 بهمن 1391
زمان : 16:15
معنی انتظار
| ادامه مطلب...

من چون رشته ام معماریه برا همین از عکس و سه بعدی و . . .  خوشم میاد و کمتر اتفاق میفته پست بدون عکس بذارم.

انتظار نشستن نیست آمادگی برای خدمت در رکاب آقا امام زمان عج است.

شما قرار باشه مهمون براتون بیاد، غذا نمیپزید و میوه آماده نمیکنید و خونه رو مرتب نمیکنید و خودتون رو منتظر مهمون میدونید؟؟!!

البته که نه.

بلکه به ظاهر و باطن خودتون و خونه تون میرسید و سعی میکنید در بهترین حالتتون ( باطن و ظاهر) مهمونتون رو پذیرا باشید.

پس بیایید منتظر باشیم که این به نفع دنیا و آخرتمونه. رضای خدا و ائمه و امام زمان علیهم افضل صلوات الله و ملائکته و رسله والناس اجمعین، هم در این انتظار است، هر کس یک قدم از جایی که ایستاده بیاد جلوتر ، کم کم. نمیگم یهو بشیم علامه طباطبایی ره، بلکه هرکسی یه ذره هر جمعه تا حدی که میتونه اقدام بکنه باز هم خوبه.

البته به نفع خودمونه .

علت غیبت مائیم و کاستی هامون نقص از ماست و الّا خدا و ائمه ع همیشه مشتاق بودن نسبت به مردم و هستند.

برای اینکه واقعه کربلا دوباره تکرار نشه اول باید ماها آدم بشیم و دل و زبونمون در خدمت دین و در جهت خدا قرار بگیره بعدا امام زمان عج ظهور میکنه

و ایشان مامور به باطنند پیش قاضی نمیشه معلّق

بازی کرد.

جالبه نه؟ 

 

. . . . . . 



:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، دل نوشته و خودمانی، ،
:: برچسب‌ها: امام زمان عج, معنی انتظار, ,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : جمعه 13 بهمن 1391
زمان : 10:29
آیاتی و تفسیرشان
| ادامه مطلب...

سلام دوستان

هر از گاهی قرآن بخونیم خیلی خوبه.

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا ﴿59﴾

آنگاه پس از آنان جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوسها پيروى كردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند ديد (59) سوره مریم

إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا ﴿60﴾

مگر آنان كه توبه كرده و ايمان آورده و كار شايسته انجام دادند كه آنان به بهشت درمى‏آيند و ستمى بر ايشان نخواهد رفت (60) سوره مریم

از تفسیر المیزان مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه:

فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا
 


.
اهل لغت گفته اند: كلمه (خلف ) در صورتى كه با سكون لام خوانده شود به معناى بدل زشت است ، و در صورتى كه با فتحه لام خوانده شود ضد آن است ، يعنى به معناى بدل خوب است ، گاهى هم مى شود كه بعكس استعمال شود.
و كلمه (اضاعوا) از ضياع است ، كه ضياع هر چيزى به معناى فساد و يا از بين رفتن آن است ، از اين جهت كه آنطور كه بايد ، سرپرستى نشود، مثلا وقتى گفته مى شود (فلان اضاع المال فلانى مال را ضايع كرد) كه با سوء تدبيرش آن را محافظت نكرد و از دست داد، و در جايى مصرف كرد كه نبايدمى كرد.
كلمه (غى ) به معناى ضد رشد است ، و رشد به معناى اصابه واقع است ، قهرا غى به معناى اين است كه كسى فكرش به واقع نرسد و به خطا رود، كه در حقيقت قريب المعناى با ضلالت . . . . . 



:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: آیات 59-60 سوره مریم, تفسیر نمونه, تفسیر المیزان, قرآن کریم, قرآن,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : جمعه 13 بهمن 1391
زمان : 9:3


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.